Спанак - откритието на маврите

  • Суперхрани



‹ обратно
Спанак - откритието на маврите
Спанакът (Spinacia) е род тревисти растения от семейството лободови — Chenopodiaceae. Като листен зеленчук се отглежда Spinacia oleracea.

Произхожда от Персия, а в Европа пристига заедно с маврите през IX век. Голяма популярност придобива едва след ІІ Световна война, популяризиран от американците. Реклама на този зеленчук става героят от анимационния филм – Попай морякът, който винаги има под ръка кутия спанак. Той я изпразва наведнъж, след което се втурва на бой и побеждава противника.

Спанакът е известен с голямото си съдържание на желязо, което се съдържа в хемоглобина, пренасящ кислород до всички клетки на организма, и влиза в състава на системата, отговорна за производството на енергия и метаболизма. Първите изчисления са извършени през XIX век от доктор Е. фон Волф, който е дал грешна информация за количеството на желязото в спанака, поставяйки на неправилно място десетичната запетая. Всъщност, той съдържа 10 пъти по-малко желязо, отколкото е записал ученият, но грешката е забелязана едва през 1937 г.

Добрата новина за всички, които обичат спанак – той така или иначе е сред най-полезните зеленчуци не само заради все пак внушителното си съдържание на желязо, но и заради огромните количества витамин С, Е, фолиева киселина, цинк, магнезий и калий.

Освен, че е вкусен, спанакът е популярен и заради високата си хранителна стойност. Листата на зеленчука са много богати на белтъчини, въглехидрати, витамини В1, В2, В6, РР и по-малки количества витамин К, който влияе върху издръжливостта на нашите кости. Доказано е, че 80 г пресен и 200 г сготвен спанак покриват около половината дневна нужда от витамин С.

В спанака също се съдържат големи количества фолиева киселина, както и минерални вещества, най-добре представени от натрий, калий, фосфор, калций, йод, манган и мед. Спанакът не съдържа холестерол и мазнини.

100 г спанак съдържат 23 калории, 70 мг натрий, 3 г протеини, 4 г въглехидрати, 20% желязо, 16% витамин С, 210% витамин А, 14% калций.

За да по-добро приемане на желязо и калций, спанакът трябва да се яде заедно с храни, богати на витамин С като портокалов сок, домати или цитрусови плодове.

Спанакът е много здравословна и полезна храна. Той е зареден с голямо количество флавоноиди, които играят ролята на антиоксиданти и защитават организма от вредните действия на свободните радикали.